Följ vår blogg

Läs senaste nytt - Sail Center of Sweden

Seldén elvinsch i40 - Tryggt och smidigt

sailcenterofsweden-selden-elvinsch-03

E40i – EN LÄTTPLACERAD ELVINCH - Rufftaket är en vanlig placering av en vinsch för hantering av fall, uthal och andra linor, men att manuellt vinscha upp storseglet kan vara slitsamt och är ett jobb för en eller ibland två personer.

Visst vore det skönt att bara trycka på en knapp? Elvinschar har av regel en motor som sticker ner under däck och där finns troligen ditt pentry eller akterruff, utrymmen där man vill kunna röra sig fritt. E40i är en elvinsch med motorn helt integrerad i trumman och endast tre tunna kablar som kommer ner i ruffen. Det finns därigenom ingenting som kompromissar med ståhöjden inne i båten.

GÖR DET ENKELT - Att sätta storseglet är inte längre ett prov i styrka och uthållning. E40i är av Self-tailing modell och kan köras med tre olika hastigheter. Idealiskt för funktioner som kräver både snabb hantering och precision.

ETT BRA KOMPLEMENT TILL DIN RULLMAST - E40i kan synkroniseras med Seldéns elmotor för rullmaster. Synchronized Main Furling (SMF) innebär att uthalet sträcks upp successivt när storseglet rullas ut. Allt du gör är att trycka på en knapp.


 Lite att tänka på när man ska köpa elvinsch till sin båt.

  • Bästa placering.
    Tänk på vart ni ska placera er vinsch. Dels för funktion men även för montering.
  • Vad är det ni behöver köpa.
    Ni behöver det som heter PCU (Kontrollenhet)
    Ni behöver för varje enhet en MCU (Motorenhet)
    Ni behöver knappsatser.
    Ni behöver kablage.
  • Montering
    Vill ni göra det själv. Tänk på att det är enklare att vara två personer när kabel ska dras i båten.

Vi är partner till Seldén och hjälper er med beställningar och installationer.
Fråga oss om ni är osäker.  Eller begär en kostnadsfri offert


Nedan finns lite frågor med svar. På engelska dock.. Fråga oss om ni vill vet mer.

Q: What is SEL-Bus?
A: SEL-Bus is a communication network similar to the Bus system NMEA2000 which is commonly used for marine elctronics.
Basically, a ”backbone” is installed along the boat and various functions are connected to it. This way, we are building a system
of functions that in some cases can be synchronized.
The entire system is powered by Seldén’s 42V Power Supply System.

Q: Is it possible to use an existing NMEA2000 Canbus system?
A: No, the signals would interfere with each other. SEL-Bus is dedicated to Seldén functions.

Q: Why SEL-Bus and not just power the drive units straight from the battery?
A: The 42V system makes for thinner power cables easier to install inside the boat. The SEL-Bus system is used for
communication between the units, enabling a diagnostic function and allowing the system to reduce power consumption
by putting the system into sleep mode when not in use.

Q: Any other benefits converting the voltage to 42V?
A: Reduced current consumption from the battery.
Reduced size of the electric motor in relation to its power. This makes for compact drive units that are easy to apply on the
boat.

Q: How do I know what to order?
A: A Power Supply Unit to convert 12V or 24V to 42V is always needed. Each drive unit needs a Motor Control Unit (MCU).
This is the communication central for an electric function (a drive unit) and it sends signals back and forth between the drive unit
and the push buttons. The power cables from the PSU are connected to the MCU and from there further on to the drive unit.
The Order Guide specifies all part numbers.

Q: How many Amps do each drive unit consume from the battery?
A: E40i example: hoisting a 12m mainsail with E40i takes 40 sec. Average consumption 35A from a 12V battery makes for
0,38Ah (35x40/3600).
SMF example: unfurling the main on a 40’ boat takes 30 sec and average 25A from 12V battery = 0,2 Ah.
Furling the sail = 0,08 Ah.
In sleep mode, each MCU and the PSU consume 0,1 A.

Q: Why 42V and not 48V?
A: To avoid high voltage. Peaks over 50V is regarded high voltage in many countries.

Q: Are there emergency operation available if I run out of power?
A: Furlex Electric - an emergency line driver with endless line is fitted to the side of the drive unit and it is included as standard.
SMF - use a winch handle in the original line driver.
E40i - pull the line from E40i over to a regular winch.

Q: How are possible faults diagnosed?
A: A LED signal in each MCU/PSU will flash in specific orders that is translated in the manual.

Q: Can a boat with 48V do without the PSU?
A: No. SEL-Bus must be connected to either 12V or 24V.

Q: How much will the E40i pull?
A: Max Working load is 1100 kg, static load. Electric-Cut off load during operation is set to 600 kg.

Q: How are the units serviced?
A: The electric motor and the gear box are sealed and need no maintenance. Moving parts are kept clean and greased.

Q: Can the SMF motor be installed in a stepped mast?
A: Yes it can. However, the simplest installation is with the mast unstepped and on trestles.

Q: How to link a set of push buttons to the specific function?
A: Remove the lid from the MCU (Motor Control Unit) and press a button. Thereafter, go up in the cockpit and press either
the IN or OUT button and the buttons are configurated for the MCU.

Q: How many functions can you run at the same time?
A: Basically, as many as you like but the speed may go lower than normal.

Q: What’s the length of the motor cables? (brown, grey, orange)
A: 5 meters. This is the max length and according to the CE-marking.

Q: Can I make my motor cables longer than the length delivered?
A: No. See above.

Q: I hear a humming sound just before and after I run the winch. Is that normal?
A: Yes. The MCU measures the resistance in the motor before and after operation just to check that everything is ok and this is
what you hear. This control is only possible using a brushless motor as we do in all electric powered drive units.

Q: I hear an alarm just before the E40i winch starts rotating. Is that normal?
A: Yes, to prevent personal injuries the winch gives a signal indicating that it will start working within seconds..

Q: Will I be able to run one of my electric drive units without having the others connected to SEL-Bus?
A: No. The entire SEL-Bus system must be hooked up.

Q: When I turn on the main switch I see a spark in the MCU....?
A: It’s not a spark, but the LED light flashing when the power is turned on. No worries.

Kolfibermast - Rullbom - Lastmätare - Reckmann | L...

Relaterade inlägg

ERHÅLL VÅRA SPÄNNANDE NYHETSBREV

Signa upp er för våra nyhetsbrev redan idag. Ni kan när som helst avregistrera er.

SailCenter of Sweden AB är företaget som erbjuder speciella och högkvalitativa produkter för seglare och segling. Det kan vara att segla enskrov och flerskrov, riggservice, linor kolfiberlottor m.m.

SailCenter of Sweden AB
Sandbyhovsvägen 7
594 70 Loftahammar

Tel. 0739 44 20 21 / 27

ÖPPETTIDER

Måndag - Fredag kl. 08.00 - 17.00
Lördagar: Stängt
Söndagar: Stängt

Bolagsnamn - Org nr.
SailCenter of Sweden Loftahammar AB
559211-9464

SERVICES